Kirándulások Angliában

"A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el." Szt. Ágoston

Az autósport bölcsője - Brooklands

2019. május 03. 21:34 - Ágoston K

 dsc_0041.JPG

A Londontól kb 1 órára levő Brooklands neve egybeforrt az autóversenyzéssel. 4.5 km-es pályája az első volt a világon, amit kifejezetten autóversenyekre építettek, 1907-ben. Egy rész még ma is látható, sőt használatban is van.

A régi Brooklands pálya maradékát a DaimlerChrysler vette meg 2004-ben és hamarosan felhúztak ide egy hatalmas látogatóközpontot és a pályát is felújították, vagyis ami még megvolt belőle.

A Mercedes Benz World ma bárki által látogatható, a környéken járó magyaroknak majdhogynem kötelező.  

Hogy miért? 

Barényi Béla miatt. Olyan sokat köszönhet ennek a magyar származású mérnöknek a Mercedes és minden autós, hogy az autótörténeti kiállításon külön részt szenteltek neki: íróasztala, egyes tervrajzai is ki vannak állítva. Azok a passzív és aktív biztonsági rendszerek, amik a mai autókban szinte alapfelszereltségnek számítanak, valamilyen módon mind Barényi Bélához és az ő fejlesztéseihez, találmányaihoz köthetők. Nagyon büszkék voltunk rá (és magyarságunkra is) ottjártunkkor.

Az autózás, és ezen belül a Mercedes, történetén kívül azonban még egy csomó minden látható és csinálható a 3 szintes épületben ... és a pályán is. Ingyenes a látogatás, hiszen itt (talán nem is olyan rejtve) kereskedelmi tevékenység is folyik: az ilyen-olyan érdekességek, játékos ismeretterjesztés mellett valódi Mercedeseket árulnak valódi vásárlóknak.

Hétvégenként idegenvezetős túrákat is szerveznek, ezt mi kihagytuk. Mint a legtöbben, egyszerűen csak körbe sétáltunk. Legfelül kezdtünk, és úgy haladtunk lefele. 

Benz első autójától kezdve több régi, kevésbé régi vagy egészen új Mercedest is láttunk. Többek között egy olyan, Brunei szultánjának kérésére átalakított 300 SL Gullwing-et is, amibe teljesen új, egyedi gyártású futóművet és AMG motort és egyéb kütyüket tettek, hogy a mai kor igényeinek is maximálisan megfeleljen. A szultán egyébként eredetileg 6 ilyen, átalakított autót rendelt, de végül 11-et készítettek - mindegyik ára több mint 1 millió euró volt anno! 

Az autók biztonságtechnikájának fejlődéséről külön kiállításrész szólt: egy csomó érdekes dolgot megtudtunk pl. a légzsákokról. 

Pihenésképpen kipróbáltuk a vezetés-szimulátorokat. Állítólag kitúrtam a gyerekeket - de én nem így emlékszem. Hívtak, hogy 'anya, gyere, te is próbáld ki!' Én csak szót fogadtam:-)

Az első emeleten a McLaren Mercedes Forma 1-es autóknak is szenteltek egy kiállításrészt, és egy szétszerelt autót darabonként felfüggesztettek. Elgondolkodtató látvány: pár mázsa guruló vasból művészet.

Nagyon klassz kilátás nyílott erről a szintről a verseny és tréning-pályára. Egyszer jó lenne kipróbálni egy vezetéstechnikai tréninget (vagy egy kis gyorsulási versenyt) velük...

Addig is mindent kipróbáltunk a házon belül. Mindkét moziba beültünk: a 4D-s film az autógyártásról különösen érdekes volt. Az ember nem is gondolná, milyen nehéz lehet autónak lenni. A gyerekek festettek Smart-ot, játszottunk a gyorsasági játékokkal, stb. 

A régi Brooklands pálya másik felén, gyakorlatilag a Mercedes Benz World-del szemben, a családi áron 42 fontért látogatható Brooklands Museum található. 

A hely és a név kötelez: a Brooklands Museum is a közlekedésről szól. De már egy kicsit szélesebb körben, mint az MBW átellenben. Az auto-motor sport, a repülés és a tömegközlekedés kezdeteitől napjainkig ível a kiállítások témája.

Amikor a kirándulást terveztük, akkor láttuk, hogy azon a hétvégén lesz a Mazda MX-5 találkozó a múzeum és a hozzátartozó pályarészlet területén. Mégis meglepődtünk a jelenlévő MX-5-ösök nagy számán, amikor megérkeztünk. Egy csomó Mazda állt szépen a füvön, a parkolókban és gyakorlatilag minden talpalatnyi helyen is, de még több állt sorba, hogy a Test Hill-en felfele gyorsulva megmutassa, mit tud. Volt, amelyik igen beteg csiga-módra jutott csak fel, de a többség szép időket futhatott a hangból és a látványból ítélve.

A Test Hill, mint megtudtuk, egy erre a célra épített, először 12.5 aztán 20%-os emelkedő, ami a legfelső szakaszán 25%-ra vált. Baromi meredek...

Kicsit mi is bámultuk a Mazdákat, aztán a múzeum épületei felé fordultunk inkább. Volt jópár régi műhely és pár nagyobb hangár. Láttunk pár autótörténeti különlegességet is, például Ian Fleming Chitty Chitty Bang Bang-jét vagy a 24 literes többszörös rekorder Napier-Railtont. És mondtam már? Rengeteg Mazdát.

A repülés történeti kiállításrész a Wright fivérek repülőjének replikájával indult, de egész a 20. századig eljutottunk: a gyerekek egy Harrier pilótafülkéjébe is beülhettek. A Brooklands-nek van egy gyönyörű állapotban lévő Concordja is - ez külön díj ellenében látogatható. A hangárak között pedig még több Mazda volt. A Concorde alatt és környékén jó pár veterán autó volt kiállítva - megfelelő díj ellenében akár el is lehetett volna vinni őket egy körre.

A legutolsó kiállításrész a londoni buszokról szólt. London Bus Museum néven fut, és vagy 150 évnyi londoni busztörténelem van bezsúfolva egy közepes méretű hangárba a lóvontatta busztól a mai buszokig. Az egyik buszból kiemelt vezetőfülkében a buszvezetést is gyakorolni lehet: nem is olyan egyszerű, mint ahogy elsőre tűnik. A buszmúzeum háta mögött pedig még egy kevés Mazda volt látható.

Végül elmentünk egy körútra egy piros emeletes buszon. Jópofa volt nagyon - kimentünk vele a forgalomba, ki a múzeum területéről.

Nagyon élvezetes fél napot töltöttünk itt is. Viszont a két brooklandsi intézmény meglátogatását egy egynapos kirándulás keretében csak a legelvetemültebb vas- és benzingőzszag-rajongóknak ajánlanám. 

dsc_0189_1.JPG

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerekekkelangliaban.blog.hu/api/trackback/id/tr5714645233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása